www.tusset.cz
TUSSET

Každé počasí je hezké, jenom každé jinak.

Více než 1.000 autorských fotografií z milované Šumavy! - Klikni zde, a prohlédni si je všechny!

Falkenstein a okolní schachten

Aneb nejstrmější cestou vzhůru

Pravda, ze Stožce je tento kopec trochu dál, prakticky až na úrovni Železné Rudy, ale jeho zdolání stojí za to, obzvláště nyní na podzim. Cesta trvá okolo hodiny a půl, kdy postupně jedeme německou stranou přes Freyung, Grafenau, Spiegelau, Frauenau, Buchenau a parkujeme na Wanderparkplatz Scheuereck kousek za Spiegelhütte. Dle předpovědi nás čeká krásný slunečný den, a tak můžeme odlehčeni bez pláštěnek vyrazit si ho aktivně užít. Z počátku mírně stoupáme cestou podél kaskádového potoka Großer Höllbach podzimním listím zapadanou cestou s tím, že do zad už se nám začíná opírat předpovídané slunce. Super, tentokrát to meteorologům snad vyjde :-) V třetině výstupu dojdete k perníkové chaloupce Höllbachschwellhütte, která stojí na břehu stejnojmenné nádrže a v minulosti sloužila pro dřevaře, kteří ve zdejších lesích obstarávali dřevo pro sklárny. Stávala zde dříve než nádrž, kterou vystavěli až r. 1840. Od kdy tu stojí samotná chata není známo. Chvilku odpočíváme a doufáme že skupina cca. 20 lidí nejspíše s průvodcem, na kterou jsme zde narazili, se vydá na cestu před námi. Ale není tomu tak, a tak vyrážíme před nimi, mírně ve stresu, že nás budou muset za chvilku všichni předbíhat. Za pár minutek jsme pod zdejším vodopádem Höllbachgspreng, kde skáčeme po kamenech korytem potoka na druhou stranu. A teď to teprve začne. Stoupáme nejstrmější cestou, zdoláváme 254 výškových metrů na 2 km, krása ;-) Na Falkenstein, česky Sokolí kámen jdu potřetí, ale až nyní jsem se dočkal povoleného průchodu touto cestou. Jednou zde totiž hnízdil sokol a podruhé v zimě byla cesta uzavřena z důvodu bezpečnosti. Na samotném vrcholu bylo vše beze změny, kříž se skleněnou koulí v samotném středu od místních sklářů stojí na svém místě a výhledy stále magické. Ale pod vrcholem došlo ke změně, postavili nám zde úplně nový Schutzhaus! Nádherná chata s prosklenou stěnou s výhledem do údolí. Dáváme si vrcholové pivo, nějaké to jídlo a zvedáme kotvy akorát když přichází skupinka s průvodcem. Tak si také vychutnejte pivečko a pěkně se nadlábněte, na nás už čekají schachten, jedna krásnější než druhá. Nejprve přicházíme na Sulzschachten (1230m n.m.), poté nás čeká sešup lesní cestou a dálnice až na rozcestí nad starým známým vodopádem Höllbachgspreng. Zde je možnost se vrátit zpět k autu, ale to by jsme přišli o spoustu té nádhery tady nahoře. Další v pořadí je Albrechtschachten (1120m n.m.), krásná a úzká schachten, jako vždy se stromy, které si toho hodně pamatují. Za dalším rozcestím (opět možnost se vrátit k autu) přecházíme dřevěnou lávku přes Rindelbach a kousek za ní v kopci na nás čeká Rindlschachten (1150m n.m.). Zde jsme jednou s pány kluky přespávali pod širákem o tom si můžete přečíst zde. Chvilku posedíme u cedulky vzpomínající na poslední zdejší pastevce a možná mám nejvyšší čas napsat co vlastně ty schachten jsou. Jsou to horské louky, které sloužily po ilegálním vykácení jako pastviny. Sousedé je mají a starají se o ně jako o kulturní památku. Cestou na poslední schachten na nás dohlíží po levé ruce Polední hora s rozhlednou Poledník, která má s Falkensteinem shodnou nadmořskou výšku a to 1315m. Poledník je vidět jako na dlani i z poslední Jährlingsschachten se skalnatým vrcholem a malým křížkem Scheuereckberg (1193m n.m.). Po slovech tak zase někdy na viděnou už jen docela krušně klesáme k parkovišti. Nedovedu si představit krásněji strávený podzimní den a proto vyrazte také, než zima zaklepe na dveře a vše přikryje bílým hávem.

GPX soubor s trasou ke stažení zde (stačí soubor uložit jako a přetáhnout na web mapy.cz).

Seznam schachten dle wikipedie:
Dnes navštívené: Sulzschachten, Albrechtschachten, Rindlschachten a Jährlingsschachten
Dnes byly hodně blízko: Ruckowitzschachten (na prvním rozcestí pod vrcholem Falkensteinu 2km vlevo) a Schachtenhaus (2,5km z Jährlingsschachten směrem na Gsanget)
Zbývající: Lindbergschachten, Kohlschachten, Hochschachten, Almschachten a Verlorenerschachten projdete s námi zde.

Přidat komentář:

Pohádková Höllbachschwellhütte...

kousek od stejnojmenného potoka a nádrže.

Vodopád Höllbachgspreng...

...kousek pod ním přeskakujeme potok po kamenech.

Nejsrtmější cestou na vrchol...

...kopce Falkenstein 1315m n.m.

Nový Schutzhaus na Falkensteinu...

...s prosklenou stěnou s výhledem do údolí, nádhera.

Schutzhaus na Falkensteinu...

...s venkovní terasou.

Sulzschachten (1230m n.m.)

první schachten cestou.

Albrechtschachten (1120m n.m.)

krásná a úzká schachten, jako vždy se stromy, které si toho hodně pamatují.

Devěná lávka přes Rindelbach...

a výšlap na Rindlschachten.

Rindlschachten (1150m n.m.)

a nádherní dva solitéři.

Jährlingsschachten...

...s boudou pro pastevce a dnešním zákazem zde přespávat.

Scheuereckberg (1193m n.m.)

...kamenný vrchol na zdejší schachten s výhledem na Poledník a Roklany.

Konec Jährlingsschachten...

... a odtud už jen krušné klesání zpět na parkoviště na Scheuerecku.

Mohlo by se Vám dál líbit:
Hajní a pytláci na schwarzenberské Šumavě – díl první
Hajní a pytláci na schwarzenberské Šumavě – díl první, aneb trocha té historie ze šumavských hvozdů.
Zdolání vrcholu Haidel na kolech
Zdolání vrcholu Haidel na kolech, aneb druhý den nás bolí vše
Zmizelou Šumavou
Zmizelou Šumavou, aneb cestou jsme nepotkali ani živáčka
Po Medvědí stezce z Ovesné až do Stožce
Po Medvědí stezce z Ovesné až do Stožce, aneb druhou nejstarší turisticky značenou trasou u nás