www.tusset.cz
TUSSET

Každé počasí je hezké, jenom každé jinak.

Více než 1.000 autorských fotografií z milované Šumavy! - Klikni zde, a prohlédni si je všechny!

Nejen za podzimními schachten

Aneb člověk míní, počasí mění

Včera jsem viděl fotku letos poprvé zasněženého Poledníku. I když o dost později, než je každým rokem obvyklé. I tak si říkám „a je to tady zase“ :-). Tři víkendy zpět jsme zde přespávali a taky to mělo své kouzlo. Fičelo jak o závod a nad ránem i pěkně sprchlo. Nám ale bylo ve spacácích náramně, protože jsme na jednu stranu byli po celém týdnu utahaní jako koťata a na druhou, ta cesta do Prášil…milion přestupů, zpoždění, hledání náhradní trasy. Vše ale dobře dopadlo a pátek jsme si v Prášilech vylepšili návštěvou místního hostince U Michala, Nejprve pardubickou dvanáctkou a poté i tmavou ostravskou Černou Barborou. Radar vyhrožuje deštěm, nasazujeme čelovky a vyrážíme vzhůru do oblak, aby nás to nechytlo jako před léty. Cestou se vsázíme, zda vůbec někdo bude nahoře, a světe div se, byl. Takže opravdu nejsme jediní blázni, co neodradila předpověď počasí typu „bude jen fičet a vytrvale pršet, tak radši nikam nechoď a zůstaň ležet doma za pecí“.

Ráno je zatažené, ale když se loučíme s Poledníkem 1315 m n.m., vykoukne na nás slunce a namaluje menší duhu. Bohužel bude to za celý den z jeho strany vše. Sestupujeme po červené, abychom po chvilce zahnuli k hraniční přechodu pro pěší Javoří Pila/Buchenau. Po zelené, zahnout ostře vlevo k Hirschbachschwelle, poté projít po povalovém chodníčku malé, ale krásné rašeliniště Zwieselter Filz. Po zdolání mírného kopečku přicházíme na Kohlschachten, kde zdejší pamětníci rozehrávají hru s podzimními barvami. Nastupujeme opět na povalový chodník, který nás provede Latschenfilz, tedy jedním z největších rašelinišť nacházejících se v Bavorském lese. Odbočka nás zavede k největšímu rašelinnému jezírku Latschensee. Kousek za jezírkem, jen co skončí rašeliniště, a tedy i povalový chodník se ocitáme na Hochschachten. Zde se ještě nedávno pásl dobytek jako za starých časů a stejně tak jako tenkrát byl i nyní na zimu odveden do údolí. Ještě chvilku se kocháme výhledy, zejména na v dáli vyčnívající Velký Javor a pokračujeme, čeká na nás Almschachten. Zde si dopřáváme odpočinku a s výhledem na špičky Roklanů posvačíme, nemá to chybu. Tedy drobnou chybu to má. Neustále hrozí, že se spustí déšť. Verlorener schachten je tou poslední, je zde srub s ohništěm a kamenným korytem do kterého netekla voda jako vždy. Původně jsme chtěli zamířit k Roklanské chatě přes Medvědí horu a poté jít přes Velký Roklan. Ale blížící se bouřka by nás tak akorát chytla někde nahoře u kříže, tak dojdeme k rozhodnutí jít po hranici. Přeskakujeme potok Malá Řezná a začínáme stoupat. Míjíme odbočku na Velký Roklan mezi hraničními kameny 24/14 a 25 a pelášíme dál po hranici. Přes kopec V koutě 1276 m n.m. přicházíme na Bärenlochriegel 1304 m n.m., na kterém se nachází Pilotenmarterl – kovový křížek na památku dvou československých vojenských pilotů, kteří zde za špatné viditelnosti 20.6. 1963 se svými MIGy 15 do tohoto kopce narazili. Nad Roklany už je černo a lije, máme chvilku na zdolání Blatného vrchu 1376 m n. m.. Scházíme z cesty, vytahujeme celtu a připevňujeme jí k ležícímu kmenu. Jen tak, tak zalézáme pod a začíná lít jako z konve. Po půl hodině déšť ustane, ale jen na chvilku. Na Špičníku 1351 m n.m. začíná opět vydatně pršet a jen tak nepřestane, dle předpovědi. Zde padne rozhodnutí nepokračovat dál po hranici, ale jít po bývalé žluté na Březník. Zachraňuje nás přístřešek pod Březníkem, kde se převlékáme do suchého a zůstáváme přes noc. Ze spacáku se Vám naskýtá občasný výhled mezi mraky na Luzný.

Večer jsme si naplánovali trasu přes Cikánskou slať, na Modravu se snídaní v pivovaru Lyer a dál na Rokytu, možná Srní, ale jen co přijdeme na Modravu opět začalo vydatně pršet. No nic, dáváme pivo navíc a usedáme do autobusu, vlaku a užíváme si opět civilizačních zážitků s přestupy, a zpožděními.

GPX soubor s trasou ke stažení zde (stačí soubor “uložit jako” a přetáhnout na web mapy.cz).

Kompletní fotogalerii se 280 ks fotografií + 5 videí můžete shlédnout na rajce.net

Přidat komentář:

Poledník 1315 m n.m.

... se s námi rozloučil duhou.

Zwieselter Filz

...procházíte přes povalový chodník.

Kohlschachten

... v podzimních barvách.

Hochschachten

... s výhledem na nejvyšší horu Šumavy/Bavorského lesa - Velký Javor 1456 m n.m.

Almschachten

... s vykukujícími Roklany 1399 m n.m. a 1453 m n.m.

Pasoucí se dobytek

... na jedné ze schachten tenkrát, ale opět už i dnes.

Verlorener schachten

... a kvůli dešti půjdeme přes Řeznou místo přes vrchol Roklanu.

Někde u hraničního kamene 24

... s nádherným výhledem na Poledník.

Historický hraniční kámen z doby Marie Terezie

... pozor státní hranice, hist. hr. kámen 26 a Pilotenmarterl.

Pod Blatným vrchem 1367 m n.m.

... a černá mračna za zády.

Sestupujeme z Blatného vrchu...

a v dáli vidíme Březník, povalový chodník přes Großer Filz, Luzný a náš hotelový pokoj.

Cikánská slať

Slať se nachází v nadmořské výšce 1100 m n. m. a zabírá plochu přibližně 102 ha. Odhadovaná hloubka je asi 620 cm.

Mohlo by se Vám dál líbit:
Hledáme tu pravou Kamennou hlavu
Hledáme tu pravou Kamennou hlavu, aneb před deštěm, za deštěm, nikdo nesmí stát ...
Zdolání vrcholu Haidel na kolech
Zdolání vrcholu Haidel na kolech, aneb druhý den nás bolí vše
Zřícenina bašty Pustý hrádek a hrad Kašperk
Zřícenina bašty Pustý hrádek a hrad Kašperk, aneb za exteriéry pohádky Anděl páně
Přes Smrčinu a Plechý – díl první
Přes Smrčinu a Plechý – díl první, aneb ze sv. Tomáše k hraničnímu přechodu Ježová